Mitől öregszünk? Hogyan maradjunk fiatalok?

Mitől öregszünk?

Az öregedés az embereknél ugyan úgy mint más élőlényeknél egy természetes és elkerülhetetlen folyamat. A komplex folyamatok összessége  fiziológiai, hormonális, molekuláris változása csökkenő életképességet eredményez a szervek, szervrendszerek működésének tekintetében.

Amikor a sejtjeid kicserélődnek, minden egyes új sejtben kell hogy legyen egy másolat a DNS-edről, vagyis arról a molekuláról, amely szinte minden szükséges információt tartalmaz ahhoz, hogy az egész tested kicserélődhessen. A kor előrehaladtával osztódások valamiképp csökkentik a sejtmag DNS állományát, amely így - ha kis mértékben is - de osztódásról osztódásra fogy, majd ezt követően elhalnak.

A sejtek életképességét nagy mértékben befolyásolják a szabadgyökök keletkezése is, valamint az immunfunkció legyengülése, amely hatással van a sejtes védekezésre.

Bár az életünk hosszát és minőségét sok genetikai tényező befolyásolja, az életmódunkkal sokat segíthetünk a szervezetünk és elménk fiatalon tartásában.

Hogyan maradjunk fiatalok?

Ha azt gondoljátok, hogy csak a bőr fiatalítására tett kísérletek elegendőek akkor nagyon tévedtek! A bőr egy tükör ami megmutatja, hogy mi zajlik a szervezetünkben. Ha csak a ráncokkal harcolunk, az látszólagos siker és hamis illúziót ad  a fiatalos kinézetre vonatkozóan. Nem attól fogsz jól kinézni, hogy ki van vasalva az arcod. Ráadásul sokan ténylegesen csak a ráncok eltüntetését tartják fontosnak botoxal és feltöltésekkel való törekvésekkel, ami a bőr szerkezetét nem fogja javítani, tehát ha bőrödet szeretnéd karbantartani, akkor a bőrfiatalító kezeléseket kell alkalmaznod a korrekciós beavatkozások helyett. Sajnos a hagyományos kozmetikai kezelések sem fognak fiatalabbá tenni, de prevenció szempontjából nagyon fontosak ezek a kezelések. A bőr karbantartása mellett még sok lépést meg kell tenni a fiatalos és egészséges test elérése érdekében.

Az egyik legfontosabb alappillér a táplálkozás!

Iktassunk ki minden olyan élelmiszert ami káros a szervezetre. Itt főleg a feldolgozott élelmiszerek túlnyomó többségére gondolok, amik nagyrészben adalékanyagokat tartalmaznak, mint tartósítószerek, állományjavítók, ízfokozók..stb.. (Ilyenek pl. a párizsi, virsli, chipsek, kekszek..) Ezeket a szervezet nem tudja feldolgozni, lerakódnak a nyirokkeringésben, gátolják a sejtanyagcserét, terhelik a májat, a vesét, kifejezetten hajlamosítanak a betegségek kialakulására. Ide tartoznak a szénhidrátcsökkentetett termékek is, bár kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, annál bőségesebben találhatjuk meg bennük a kerülendő alkotórészeket.

Kerüld az olyan ételeket amiknek magas a zsír, cukor, és nátriumtartalma!

Ne használj édesítőszereket ha nincs problémád az inzulintermeléssel. Ha kerülni akarod a cukrot, ne helyettesísd édesítőszerekkel, hanem csökkentsd a mennyiséget, vagy hagyd el teljesen.

Csökkentsd le a szénhidrátokat tartalmazó ételek fogyasztását, a mert ezek kedvezőtlenül befolyásolják a fiatalságért és a hosszú életért felelős gének működését.

Étkezz változatosan!

Felejtsd el az egyoldalú diétákat! Napi élelmünk felét ajánlott zöldségek és gyümölcsök formájában elfogyasztanunk. A sovány húsok,halak, tojás, hüvelyesek, olajos magvak is fontos alkotóelemei az egészséges étrendnek. A napi kálciumbevitelt a tejtermékekkel tudjuk biztosítani mint a sajt, túró.. stb (a tejeskávé nem tartozik ide). Minél idősebb az ember, annál kevesebb, de minőségibb ételeket kell fogyasztani!

Víz = élet

Kiemelt jelentőségű a megfelelő mennyiségű vízivás!

A kor előrehaladtával a sejtek és a szövetek nagy mennyiségű folyadékot veszítenek, ezért nagyon fontos pótolni folyamatosan a folyadékot. A nedvesség pótlása elengedhetetlenül fontos a szervek megfelelő működéséhez, a lelassult anyagcsere optimalizálásához, és a bőr idő előtti öregedésének megakadályozásához.

Mozgás!

A mozgásszegény életmód nagymértékben hozzájárul a betegségek kialakulásához. A kardiovaszkuláris betegségek, a daganatok, és a cukorbetegség kockázata is jelentősen nő ha nem mozgunk eleget.

A megfelelő minőségű és mennyiségű fizikai aktivitás javítja az állóképességet, fokozza az erőnlétet, jó hatással van a csontok egészségére, és a szervezet anyagcseréjére, emelett segíti az ideális testsúly megtartását. A mozgás csökkenti a stresszérzékenységet, javítja az alvás minőségét. A cardio mozgásokkal a vérkeringés, nyirokkeringés felélénkül ami elengedhetetlen a megfelelő sejtanyagcsere fenntartásához. És ha a sejt jól működik, akkor minden jól működik!

Ha eddig nem sportoltál rendszeresen, akkor minél előbb kezd el, akár a szabadban akár edzőteremben, de fokozatosan iktasd be az életmódodba a lehetőségeid szerint!

A BŐR amiben élsz

Ha mindent megtettünk a egészségünk megőrzéséért, akkor a bőr vitalitása is könnyen fenntartható. A bőr megfelelő ápolásához fontos egyrészt a professzionális szakértelem bevonása, másrészt az otthoni bőrápolás. A kozmetikákban illetve esztétikai rendelőkben nemcsak az arctisztítás érhető el, hanem a mélyre ható szöveti szinteket elérő bőrfiatalító és helyreállító gépi kezelések. 40 éves kor felett már érdemes elkezdeni a bőrfiatalító kezeléseket, mert a bőrszerkezet megfiatalodása mellett a hosszú ideig kihúzható hogy ne jelenjenek meg az öregedés nyomai a bőrön. Ezek az esztétikai kezelések nem érhetőek el minden szalonban a berendezések magas ára miatt, legtöbb helyen csak a hatóanyagos kozmetikai kezeléseket kínálják, amik a bőrfelszínt célozzák meg. A bőrfiatílító kezelések és a bőrhibák kezelése a bőr legmélyebb rétegeire hatnak legjobban fényterápiával (LASER, IPL fény), rádiofrekvenciával, fókuszált ultrahanggal, vagy ezek kombinációjával a legsikeresebb. Mindig azt a kezelést részesítsük előnybe amik nem invazívak, vagyis nem okoznak bőrsérülést, (vágás, szúrás nélküli eljárások). Ezek a beavatkozások biztonságosak, nem okoznak kockázatot a bőrnek, illetve nem torzítják el az arckifejezést.

A hatóanyagos kezelések a bőr felsőbb rétegeire hatnak, megszámlálhatatlanul sokféle kezelés közül választhatunk, ezek az árakban is nagyon eltérőek. A választást érdemes profi szakemberre bízni, és nem csupán az interneten tájékozódni.

A kozmetikai, és az orvos-esztétikai kezelések mellett viszont fontos az otthoni bőrápolás is, ami elengedhetetlen a bőr megfelelő hidratálása és a prevenció érdekében. A bőrápoló készítményeknél az elvárás az, hogy jó minőségű legyen, ne tartalmazzon parabéneket, kőolajszármazékokat, szintetikus illat és szinezőanyagokat, és paraffinmentes legyen. Ezek az összetevők nagymértékben rontják a bőr szerkezetést, és kiszáradást okoznak.

Fontos hogy a bőrtípusnak megfelelő termékeket használjunk! A legtöbb bőrtípus vízhiányos, vagy párosul vízhiánnyal, akár száraz-zsírhiányos, akár olajos/korpás sebborheás bőrtípusról beszélünk, ezért leginkább a hidratáló készítményeket keressük.

Otthonra legyen arctisztító tej, vagy tonik (alkoholmentes), arckrém (éjszakai/nappali/, szemkörnyékápoló, gyengéd bőrradír, esetenként szérum vagy pakolás. Ha rendszeresen jársz kozmetikushoz akkor a bőrradírt, a szérumot és a pakolást elhagyhatod..

Muszáj megemlítenem a bőrvédelmet is, ami szinte a legfontosabb dolog ha nem akarunk idő előtt megráncosodni. Az arcunkon lévő ráncok akár 80%-a is az UV-sugarak rovására írható melyek a védelem nélküli napozás során keletkeznek a bőrben. A féktelen napozás, szoláriumozás kollagénromboló, DNS károsító hatása ma már köztudott, így ha lehet a szoláriumot felejtsd el, a napra pedig csak fényvédő készítmények használatával menj, tűző napban viselj kalapot, kerüld a 11-16 óráig való napon tartózkodást.

Több tucat dolog lenne amit lehetne még tanácsolnom az öregedés témájával kapcsolatban, de a teljesség igénye nélkül dióhélyban ezek a legfontosabbak.

Ha a fent leírtakat betartod akkor idős korban is a legjobb formádat hozhatod!

Természetesen nagyon sokat számít a genetika, és itt nem tértem ki az egészségügyi problémákra részletesen, ami szintén negatívan tudja befolyásolni a fizikai és a mentális állapotunkat.

A lényeg az, hogy ha fiatalosak akarunk maradni idősebb korunkra akkor itt az ideje egészséges életmódra áttérni, akár fizikai, akár mentális tekintetben és a bőrre vonatkozóan is.